אלוף פיקוד צפון והמשנה לראש המוסד לשעבר, עמירם לוין, ערך השוואה בין צה”ל לצבא הנאצי, ואמר דברים נבזיים כנגד צה”ל והממשלה.
בראיון התוכנית הבוקר ברשת ב’ אמר עמירם לוין, שצה”ל מתחיל להיות שותף לפשעי מלחמה, בתהליכים עמוקים המזכירים תהליכים שקרו בגרמניה הנאצית. עוד הוסיף לוין ואמר: “יש בחברון רחובות שערבים לא יכולים להסתובב שם. זה כואב ולא נעים אבל זו המציאות. עדיף להתמודד איתה קשה ככל שתהיה מאשר להתעלם ממנה”.
דבריו האיומים של לוין ונבזותו אינם מפתיעים אותי. את יהירותו, גסות הרוח שלו ואופיו ההפכפך אני מכיר מזה 25 שנים.
לוין מתעלם בגסות מאנשי מילואים
בתחילת שנת 1988, כאשר עמירם לוין היה אלוף פיקוד הצפון, קיבל פיקוד צפון החלטה להוריד מסדר הכוחות הצבאי את טנקי הצנטוריון של פלוגת המילואים, שבה שרתתי מאז תחילת 1981, כולל במלחמת לבנון הראשונה בגזרה המזרחית בלבנון.
ההחלטה על פירוק וגריטת הטנקים נעשתה בלי לעדכן את אנשי המילואים, ובניגוד לדעת הגדוד, החטיבה והאוגדה. מפקד הפלוגה פנה במכתב מפורט אל אלוף הפיקוד והרמטכ”ל, וקיבל תשובה פורמלית, לקונית ויבשה. בקשתו של מפקד הפלוגה, עו”ד בכיר שהקדיש בכל שנה מעל 90 ימים לשירות המילואים, להתקבל לפגישה אצל אלוף הפיקוד נדחתה. מכתבים ששלחו מפקדים אחרים בגדוד כלל לא נענו. גם בקשתו של מפקד האוגדה, תת-אלוף גיורא ענבר שתמך בעמדת אנשי המילואים, להסדיר פגישה אצל אלוף הפיקוד, סורבה.
יותר מכך, לפירוק הטנקים, או כפי שאנו, אנשי המילואים, כיננו זאת “שחיטה” או “עקידה”, זומנו אנשי צוותי הטנקים לשירות מילואים של מספר ימים, בכדי שכל צוות “ישחט” את הטנק שלו. אין דבר יותר נבזה, חסר רגישות ומכוער.
ואז, באחד הבקרים, אני פותח את העיתון וקורא, שאלוף פיקוד הצפון עמירם לוין עומד להיפגש עם נציגי הורים של חיילי גולני, שמרדו במפקד הפלוגה שלהם.
התברר, שלפגישות עם ועד הורים של חיילים מורדים, לאלוף פיקוד הצפון עמירם לוין היה זמן, אולם עם מפקד פלוגת מילואים, שאנשיו חדורי המוטיבציה רוצים להמשיך לשרת ולתרום, לאלוף הפיקוד לא היה זמן.
מסתבר, שכבר בשנת 1998 מרד וסרבנות היו הדרך הראויה בכדי לפתוח דלת אל לשכתו של עמירם לוין, ולהתקבל אצלו לפגישה.
מפגש טעון עם אלוף הפיקוד
רותח מכעס וחימה כתבתי מכתב זועם לאלוף הפיקוד בזו הלשון:
“אני מאשים אותך האלוף לוין, ואת חבריך בצמרת מערכת הביטחון בהשחתת הצבא. הפכתם את צה”ל לצבא של ועד הורים וועד תלמידים. ברדיפה שלכם אחר פרסום ותקשורת חברתם אל קטני העיתונאים המשחרים לטרף וצובעים את דפי העיתון בצהוב ואדום. בחוסר ההתייחסות שלכם אל הרוב הדומם העושה מלאכתו נאמנה, אתם רומסים כל חלקה טובה של אהבת מולדת, התנדבות, אזרחות טובה וגאווה לאומית. המוטיבציה היורדת של הנוער ושל אנשי המילואים מקורה בכם ובאנשי התקשורת, המטפחים את השלילי, ומפנים את הזרקורים ותשומת הלב הציבורית רק אל הרע, השלילי והפסול.
אני מתבייש שהצבא שלי, שתרמתי לו כה רבות, ושאני יחד עם יתר משלמי המס במדינה נושאים אותו על כתפינו, התדרדר למצב כה עגום. אני חרד שאת התוצאות למעשיכם נראה במלחמה הבאה, ואני מתפלל בכל לבי שהיא תאחר לבוא”.
מספר ימים לאחר מכן זומנתי יחד עם יאיר שהם מפקד נוסף בפלוגה, מפקד הפלוגה עו”ד צביקה לברון, המג”ד יוסי סבו, המח”ט, והמאו”ג תת אלוף גיורא ענבר, לשיחה עם אלוף הפיקוד בלשכתו במטה הכללי בתל-אביב.
יום לפני הפגישה הגיע אלי מכתב מראש לשכתו של האלוף, שבו הוא השתלח בי במילים גסות על כך שבכלל העזתי לפנות אל האלוף, ועל החוצפה שבה פניתי אליו.
וברוח מכתבו של הרל”ש, החל אלוף הפיקוד את הפגישה בדברים נוזפים וכועסים, שהופנו אל מפקד הפלוגה, על כך שהוא התיר לי (אזרח חופשי) לכתוב מכתב חצוף ובוטה אל אלוף הפיקוד.
אלא שאז, ברגע של אתנחתא משטף דברי האלוף, התפרצתי לדבריו ואמרתי:
אני חושב שסגנון הכתיבה החצוף והגס של גדי שלסקי אינו מעניין והוא אינו נושא הפגישה.
נושא הפגישה צריך להיות “מה גורם למוטיבציה הגבוהה של אנשי המילואים בגדוד שלנו, שמתייצבים כולם, בכל פעם שהם נקראים לשירות, ועושים עבודתם נאמנה? בואו נברר כעת מה סוד המוטיבציה הגבוהה, ונחשוב יחד איך אפשר לשכפל אותה ליחידות אחרות.”
שתיקה ארוכה ירדה על חדר הישיבות. האלוף אחז את ראשו בשתי ידיו, הניח את מרפקיו על השולחן, ריכז מבטו בנקודה סתמית, ואחרי דקות ארוכות הפנה מבטו אלי ואמר:
“אמור לי מה אתם רוצים. מה שתבקשו תקבלו. רוצים הסבה למרכבות? רוצים שנחזיר את הטנקים? רוצים טנקים אחרים? תגיד לי מה אתם רוצים ותקבלו”.
הסברתי לאלוף, שלא הגעתי כנציגם של חיילי ומפקדי הפלוגה, אך אשמח להציג את ההצעה בפניהם, ולאסוף את התגובות ולהעבירם לדרג הפיקודי.
הדעות בין אנשי הפלוגה היו חלוקות, ובסופו של דבר עזבנו את הטנקים ונשארנו בשירות המילואים עוד שנים רבות בתעסוקה מבצעית בשמירה על הגבולות ובמשימות אחרות.
לכן היום, כאשר אני שומע את עמירם לוין מקשקש ומזיק, אני אינני מופתע.
ומה היה סוד המוטיבציה של אנשי המילואים?
כמה שבועות לאחר שהשתחררתי מהשירות הסדיר הוזמנתי לאימון הקמה של גדוד המילואים ברמת הגולן. שם, בשטחי האימונים של סינדיאנה, בבוץ, בגשם ובאוהלים דולפים, פגשתי את מי שהפכו לחבריי לגדוד ולפלוגת המילואים.
שלוש פלוגות היו לגדוד. שתי פלוגות של חיילי ישיבות הסדר, ועוד פלוגה שבה התקבצו מפקדים ואנשי צוות שהשתחררו לא מכבר מגדודי הסדיר השונים. חלקם הכירו זה את זה עוד מהשירות הסדיר.
בימים ההם, תקופות שירות המילואים התחלקו בין אימון עם טנקים, שערך כשבועיים, ובין תעסוקה מבצעית של ביטחון שוטף לאורך הגבולות, שערכה 4-5 שבועות.
ביוני 1982 נקראנו בצווי 8 אל מחסני החירום, עלינו על הטנקים ונערכנו ברמת הגולן למקרה והסורים יתקפו ברמה. כמה ימים לאחר מכן עברנו אל הגזרה המזרחית בלבנון ושם “בילינו” עד סוף אוגוסט. כמה חודשים לאחר מכן נקראנו שוב, בצו חריג, ל-35 ימי מילואים במחנה השבויים אנצ’ר בחורף של דרום לבנון.
וכך לאורך השנים בין אימון ברמת הגולן ואימון בצאלים, חרשנו את הארץ בפעילות ביטחון שוטף לאורך גבול הלבנון, הגבול הסורי, עמק הירדן, הגבול המצרי, וכמובן פעילויות לשמירת הסדר והביטחון בתקופות האינתיפאדה ביהודה, שומרון ורצועת עזה.
שבועות ארוכים מחוץ לבית, לילות ללא שינה ותנאי שירות קשים בקיץ החם ובחורף הקר והגשום, גיבשו קבוצה מלוכדת של אנשי מילואים מכל שכבות החברה הישראלית, שעם לבישת המדים השאירו מאחור דעות פוליטיות, תפיסות עולם, הבדלים תרבותיים ומעמד כלכלי – כולם היו שווים, כולם נשאו בנטל וכולם האמינו בצדקת הדרך.
לא אכחיש שלאורך המסע היו כאלו שנשרו. מי מסיבות אישיות, מי מסיבות כלכליות עסקיות, ומי מחוסר התאמה חברתית. והיו גם שהצטרפו לאורך השנים אל הגרעין המייסד והשתלבו בפלוגה. לאחר מספר שנים של פעילות צרפו אלינו כמה צוותים מפלוגת בני ישיבות, ובהמשך מזגו בין הפלוגה שלנו לשתי הפלוגות האחרות בגדוד.
שירות מילואים הוא אירוע חברתי, וזה לדעתי סוד ההצלחה של פלוגת המילואים שלנו, ושל פלוגות מילואים אחרות, שהופכות להיות מעין מועדון חברתי, שבצד ביצוע משימה לאומית ערכית, נותן לחבריו חווית התנתקות מהשגרה, מגע עם אנשים מכל השכבות הסוציו-אקונומיות, וחוויות אחרות שאי אפשר לחוות במסגרות אחרות.
כבר בתחילת המסע למדנו, המפקדים בפלוגה, שבכדי לשמור על לכידות, מוטיבציה גבוהה ושקט חברתי עלינו לדאוג לשני דברים חשובים:
- וודאות
- שיווין בנטל המשימות
אי וודאות הוא מצב, שלבני האדם הכי קשה להתמודד עמו. לכן, ככל שהגדלנו את הוודאות אצל אנשי הפלוגה, כך גדלו הנינוחות השקט החברתי לפני ובמהלך שירות המילואים.
למה הכוונה בוודאות? מיד עם קבלת צווי המילואים, ולפעמים עוד קודם לכן, דאגנו לעדכן את המפקדים והחיילים במהות השירות, היכן הוא יתבצע ומה צפוי להיות אופיו. אנשי הפלוגה ידעו שהם יכולים לפנות עם בקשות מיוחדות ליציאה הביתה, קיצור שירות או שירות יחד עם חברים מסוימים, הרבה לפני תחילת תקופת המילואים. זה אפשר לאנשי הפלוגה לתכנן תוכניות, לתזמן בין משימות ולפתור בעיות מראש.
גם במהלך השירות הקפדנו לשמור על וודאות ושקיפות במובן של פרסום תוכנית האימונים או תוכנית העבודה מראש, תכנון היציאות והתחשבות בבקשות מיוחדות.
חשיבות השוויון בנטל המשימות עלה כבר בפעילויות ראשונות של הפלוגה, כאשר היו מספר חיילים שטענו שהם קופחו ועבדו יותר קשה מאחרים. הפקנו מיד לקחים, והתחלנו לנהל מעקב משימות אישי, תוך הקפדה על שוויון בנטל בין כולם, והצגת הפעילות לכל חיילי הפלוגה.
עד מהרה נוצר אמון מאוד גבוה בין החיילים למפקדת הפלוגה, וטענות על אי שוויון בנטל לא נשמעו יותר.
לקראת סוף שנת 2002, לאחר מעל 20 שנות מילואים, שוחררתי משירות המילואים. אבל החברות והרעות עם רבים מאנשי הפלוגה ממשיכה עד היום.