פרעות תרפ”ט, שפרצו ביום שישי 23 באוגוסט 1929, זכורים בעיקר בגלל הטבח הנורא שביצעו ערביי חברון בשכניהם היהודים. אבל התקפות של ערבים על יהודים ומעשי רצח ושוד היום נחלתם של ישובים יהודים רבים.
אחד הישובים שנפגעו הייתה המושבה השלווה באר טוביה, שהותקפה על ידי ערביי האזור, וערבים שהגיעו מיפו ואף מעזה. תושבי באר טוביה, להבדיל מיהודי חברון, הקשיבו לאזהרות ארגון ההגנה, שצפה את הפרעות. הנשים, הזקנים, והילדים התרכזו באחת הרפתות, והגברים, יחד עם כמה לוחמי ההגנה שהגיעו לסייע, הגנו על הישוב.
אלפי ערבים משולהבים הסתערו על המושבה בשעות אחר הצהרים. מולם עמדו מגינים בודדים שלחמו בחירוף נפש. בתחילה הצליחו המגנים לבלום את ההתקפה, אך המוני הפורעים הערבים הצליחו בסופו של דבר לשבור את ההגנה ולשרוף, להרוס, לשדוד, לבזוז ואף לרצוח שנים מבין תושבי המושבה.
שני הנרצחים היו ד”ר חיים יזרעאלי והירש רוזין. הרופא ד”ר חיים יזרעאלי, היה הראשון שנפל בידי הרוצחים, כאשר יצא להושיט עזרה ראשונה לאחד התוקפים הערבים שנפגע. הנרצח השני היה הירש רוזין, איש מבוגר, לוקה בנפשו, שסירב להתבצר עם יתר בני המושבה ברפת. רוזין נתפס בבית הכנסת. הוא נורה ונדקר, ולאחר מכן נכרך בגווילי ספר התורה, שתרמה אימו לבית הכנסת המקומי, והוצת למוות בלב המושבה.
את אירועי פרעות תרפ”ט בבאר טוביה תיאר עד ראיה, אחד מתושבי המקום, שהיה במושבה בזמן הפרעות, וחזר אליה לאחר שבועיים, בלוויית הצבא האנגלי, בכדי לקבור את המתים. וכך הוא כתב:
ההתנפלות על באר טוביה סודרה על פי מסיתים שבאו ממ’גדל, מעזה ומיפו. הובאו למושבה אבטומובילים (משאיות ג.ש) מלאים נפט ובנזין לשם הצתת המושבה. למן היום הראשון בצהרים היו צופים מסודרים על הגבעות סביב המושבה בתלבושת הצופים שלהם, והראו סימנים בדגליהם. היו גם רוכבים שהעבירו את הפקודות מקבוצה לקבוצה. במשך היום לא פסקה תנועת אבטומובילים, שבאו עד ההמון שהקיף את כל המושבה, ואחרי שמסרו להם דבר מה חזרו.
בהתנפלות השתתפו כמעט כל הכפרים שבסביבות באר טוביה וגם מן העיר מגדל גד. המון אלפים. עד רדת היום לא התקרבו למושבה. פעם ניסו להתקרב, אבל ההגנה ירתה בהם. האחד נפצע וכל ההמון התרחק. רק עם בוא הערב הקיפו את המושבה מכל הצדדים והתחילו בשוד ובשריפת הבתים. היו רפתות, שאי אפשר היה לפתוח אותן מפני שהיו סגורות היטב. שפכו נפט על הדלתות ושרפון, ואחרי כן התפרצו לרפת. כל בהמות העבודה נרתמו מיד בעגלות, ובהן העבירו המתנפלים את הביזה, וכן את הרוגיהם ופצועיהם. את הפרות שלא יכלו להוציא מן הרפתות שחטו על המקום, ואת פגריהן הטעינו על העגלות. הרעש וההמולה והצעקות “עליהום” ו”איטבח” החרישו אוזניים. כל בני המושבה התכנסו לרפת של הגב’ קורובקוב. שררו סדר מופתי ומשמעת. כולם נכנעו לפקודות ההגנה. ההגנה עמדה על הגובה, ובגבורה שאין דוגמתה הצליחה לעצור בהמון עד למחרת. עד שבא הצבא האנגלי.
בלילה כבר חסרו מים לנתקפים, ונשארו בצמא עד שבא הצבא והייתה אפשרות ללכת ולשאוב מים. בשתים עשרה וחצי הועברו כל הנשים והילדים על ידי הצבא באבטומובילים לרחובות. נשארו במושבה רק הצעירים המגינים. היה אתם עוד חלק מן הרכוש שלא נשדד: המטאטאים, הבגדים והתכשיטים שהוכנסו לרפת וחלק מן הבהמות והתבואה שהיו בסביבות ההגנה. לפנות ערב באה דרישה של הצבא שגם אלה יעזבו את המושבה. לא הועילו כל הבקשות לתת להם את האפשרות להגן על המעט הנשאר, והיו מוכרחים לעזוב את הכל על אחריותם של השוטרים הערבים. אחרי עזבם את המושבה נשדד ונשרף הכל. הבתים שלא נשרפו, נהרסו באכזריות רבה. בין העדר השדוד נמצאות נם פרותיו של הסופר מ.סטבסקי. קומץ המגינים גויס על ידי הממשלה והועבר עם הנשק לגדרה, ונשארו שם עד יום החמישי שעבר, שבו קבלו רשות מן הצבא לעזוב את המקום.
גופות המתים הובאו לקבורה רק ביום רביעי. עשרה ימים אחר מותם. מגופתו של צבי רוזין נמצאו רק חלקים. אחרי שירו בו, שחטוהו, כרכוהו בתוך ספר תורה ודנוהו לשרפה. בימים האחרונים התחילה פלוגת צבא לעבור בכפרים אשר בסביבות באר טוביה. נמצאו כמה פרות ופרדים ומעט מן החפצים השדודים, שאין להם ערך רב. בכפר בית דרס הסמוך למושבה נאסרו ארבעים ותשעה איש. כשהתחילו החיפושים, התחילו הערבים מגרשים מן הכפרים בהמות שדודות המתהלכות על פני השדות בלי בעלים. את הרכוש הנשדד והנשרף בבאר טוביה מעריכים בחמישים אלף לא”י. מפי הערבים האסורים נראה, שלא היה להם מושג על הישוב העברי הנשאר ושהם עתידים ליתן את הדין. המסיתים אמרו להם, שלא נשאר מן הישוב כל זכר, על כן לא התחכמו גם להצפין את השוד.
מר קרקובר לא יכול היה לחדור למקום ההגנה והתחבא במחסן תבן עד חצות הלילה. אז עבר בזחילה דרך שדות המושבה ושדות הכפר שרפיר עד הגיעו לבאר שעם ראשית הכפר. בדרך הרגישו בו השודדים, והתחילו רודפים אחריו. אחרי מלחמה ארוכה בין אחדים מאנשי הכפר ובין הרודפים, הצליחו להכניס אותו לתוך הכפר והגינו עליו עד למוחרת. כשהופיעו האנגלים, הלבישוהו בגדי ערבי והביאו אותו למושבה. אחרי כן עבר יחד עם המגינים לגדרה. סיפורו של מר קרקובר על מאורעות הלילה האיום מצלצל כאגדה.
בלוויית משמר בריטי נסענו ביום כ”ט אב לקבור את הרוגי באר טוביה, שהתגוללו כשבועיים באחד הבתים ההרוסים. במרחק מה מן המושבה הרגשנו בסימנים הראשונים של ההרס. בצדי הדרך נוצות כרים מפוזרות, נאחזו בעשבים היבשים ובקנים של שדות הדורה הקצורים. נתכווץ הלב מעוצר צער ויגון. עלה זכר הפוגרום בעיירות רוסיה על כל מוראו. מחרישים התקרבנו אל המושבה החבויה בעמק ובלתי נראית לעין עד היותך קרוב, קרוב אליה. צמרות עצים השקיפו כעטופים אבל כבד. נדם כל קול חיים המגיע לבא בהתקרבו לפתח המושבה — דממת מות. נכנסנו לרחוב — אימת השכול. הרס וחורבן עד היסוד. מראה שני טורי הבתים לחוכי אש התבערה החריד. מכל פנה הציצה הזוועה. את אשר לא כלה האש, הרסו ידי אדם שואפי שוד ורצח.
פסענו לאורך הרחוב. לוחות קרשים חרוכים משחירים, נפצי זכוכיות, גווילי ספרי תורה שרופי הקצוות מקומטים (אספנום), גלגל עגלה, כנף מכונה, תמונה משפחתית, מחברת תלמיד — כל אלה התגוללו פה ושם. ירדנו אל הגורן. כדרך נתקלנו בפגר סוס מעלה ריח צחנה, בגמל שרוף. על פני שטח הגורן הישר השחירו ערמות אפר. עמל שנה תמימה, גמול ימי עבודה קשים מבוקר ועד ערב, תקוות יבול אדמה מרנין (השנה היתה אסומה) עלו באש — מאומה לא נשאר. רעד עברני, הונף האגרוף בחלל הריק, בעיני בן לוויתי נוצצו דמעות. חזרנו אל המושבה. ירד היום, מבין החרבות הופיעו פתאום אי אלו כלבים, אשר בהרגישם בנו פתחו בנביחת יללה. קול פטיש דופק נשמע — זה הכינו ארונות למתים ולרגע קל דמיתי, כי במקום ישוב חי רגלי עומדות …
באנו אל האורווה, למקום שבו התבצרו גיבורי באר טוביה — קומץ אנשים מצער שעמדו לילה שלם במערכה בין להבות אש לוחכות מכל העברים מול המונים עצומים מסתערים כדלי ים, תקופי אינסטינקטים אפלים, צמאי דם. ליל באר טוביה תיחקק בדפי קורות ימינו כסמל הגבורה העליונה לנשמת עם השואף לפדות ולגאולה.
השמש שקעה. ומתוך אפלולית האורווה זרח עלינו אור נחמה – אור הגבורה הישראלית והוקל ללב בתוך חורבות המושבה בשעת בין ערבים. אספנו את גויות המתים. שותק הדם בעורקים למראה החללים, למראה האדם בריקבונו (גופת רוזין שנשרפה עם גווילי ספר תורה רק קרעים נשארו הימנה), ולכשהחשיך הובלנום לבית הקברות. לאור פנסי האבטומובילים הורדנו את המתים לקברם. דוממים ומחרישים עמדנו באפל הלילה ונקשיב לקול דרדור העפר שנשפך.
“יתגדל ויתקדש”, “אל מלא רחמים”, מפי אחד מזקני המושבה, מילים מעטות חמות כואבות של חבר לזכר הד”ר יזרעלי ותם המחזה – נסתם הגולל.
ובשבתי באוטו שהפליג לתוך האפלה שמעתי את המילים אשר נפלטו בקול נכאים מפי אחד מגיבורי באר טוביה הצעירים “אנחנו את שלנו עשינו ועכשיו נראה את אשר יעשה עם ישראל“.
ראשית דרכה של באר טוביה
את האדמות שעליהן נבנה מאוחר יותר הישוב באר טוביה רכש הברון רוטשילד מערביי הכפר הסמוך קסטינה. בתשרי תרמ”ט, שנת 1888, עלו על הקרקע קבוצת מתיישבים יהודים שהגיעו מבסרביה, ובנו במקום, למרות האיסור שהטיל השלטון התורכי, 14 בתים. רוב המתיישבים לא האריכו לשבת במקום. נציגו של הברון רוטשילד, אדון בלוך, דרש מהמתיישבים לחתום על הסכם ובו תנאים, שהמתיישבים לא יכלו לקבל, כמו ביטול כל זכות על אדמת המקום ועל הרכוש, איסור על ניהול המושבה באופן עצמאי, קבלת כל החלטה מצד הברון ללא ערעור לרבות גירוש מהמקום.
רוב המתיישבים עזבו את המקום תמורת פיצויים, ובמקום שהפך לחווה נותרו להתגורר שש משפחות בלבד. במקום ניטע גן עצי פרי, ולחווה הובאו פועלים יהודים שעבדו כשכירי-יום.
בשנת 1895 נרכשו אדמות החווה מהברון רוטשילד על-ידי חובבי-ציון, ושנה לאחר מכן, בשנת 1896, התיישבו במקום 17 משפחות חדשות. הן קראו למקום “באר-טוביה”, על שם באר מים שהייתה שם ונקראה בערבית ביר א- תַעַבֶיֶה – באר היגיעה.
בתקופת מלחמת העולם הראשונה התגורר בבאר טוביה הסופר משה סטבסקי שהיה שומר וחקלאי, וחבר בארגון “המגן”, שהקים יוסף לישנסקי, כתחרות לאגודת “השומר”. ארגון “המגן” ששימש מסווה לחברי ארגון ניל”י, שנהגו להתארח בבאר טוביה, בדרכם לפגוש את קציני הצבא האנגלי ששהו במצרים.
באר טוביה הייתה המושבה הכי דרומית. אנשי העלייה הראשונה שהקימו את המושבה, התמודדו עם מחסור במים, אותם הביאו בחביות מהכפר הערבי הסמוך סאוואפיר, עם אדמה זיבורית, שבקושי הצמיחה דבר, עם החום הכבד בתקופת הקיץ, ועם התנכלויות השכנים הערביים, שביום באו לעבוד ולסחור במושבה ובלילות באו לגנוב, לשדוד ואף לרצוח.
על אף הגניבות וההתנכלויות לשדות, תושבי באר-טוביה השתדלו לשמור על יחסי שכנות תקינים עם הישובים הערביים שמסביבם. בבתיהם גרו פועליהם הערבים מכפרי הסביבה. “בבית שלנו גרו זוג מקומי, שעיבדו יחד עם ההורים שלי את 800 הדונם שהיו ברשותנו. היחסים אתם היו טובים וחבריים, ואותי יילדה האישה הערבייה שעבדה עם המשפחה” סיפר מנחם ולינסקי יליד באר טוביה.
סיפורו של ד"ר חיים יזרעאלי
מתוך האתר סיפורי ארץ ישראל – מצבות מדברות
חיים, בנם של מלכה ויהודה לייב איזראליט, נולד בשנת תרמ”א – 1881 – באחוזתו של אביו הלמדן והגביר בפלך מינסק. הוריו של חיים היו עשירים בעלי אחוזות בפלך מינסק ואחוזה בפתח תקווה שבארץ ישראל. הוריו של חיים רצו שבנם ילמד ויהפוך לרב, וכאשר חיים היה בן 15 הוא החל ללמוד בישיבת טלז בראשות הרב אליעזר גורדון, אשר בהנהגתו הפכה לאחת הישיבות החשובות ביותר באירופה ובעולם היהודי.
הרב אליעזר גורדון פיתח בישיבה שיטת לימוד ייחודית שהתמקדה בפיתוח החשיבה וכושר הניתוח ולא רק בבקיאות החומר. חיים התגלה כתלמיד חכם בעל מחשבה חדה ומקורית, אך בהגיעו לגיל 18 הוא החליט, בניגוד לרצון הוריו, לעזוב את הישיבה, ובלי תמיכתם החומרית הוא עבר ללמוד בגימנסיה במינסק, ושם תוך שנה הוציא תעודת בגרות. עם סיום לימודיו בגימנסיה הוא נרשם ללימודי רפואה בבית-הספר לרפואה בברלין, ובשנת 1912 סיים את לימודיו ונשאר לעבוד כעוזר רופא בקליניקה בעיר.
באותה שנה, עלו לארץ ישראל הוריו של חיים עם שלושת ילדיהם הקטנים נחמיה, ציפורה ויונה. חיים שב לרוסיה, שם עבר את הבחינות הממשלתית לרפואה, ויצא שוב לברלין להשתלמות. עם פרוץ מלחמת העולם הראשונה התגייס חיים כמתנדב לצבא הצאר הרוסי, ובמשך שלוש שנים שירת כרופא–קצין בחזית.
לאחר שירותו הצבאי עבר חיים להתגורר בסרנה שבווהלין, שם עבד כרופא, ובמקביל התמסר לפעילות ציונית וסייע לפליטים היהודים שהגיעו לעיר. בווהלין נשא חיים לאישה את הניה היפהפייה, שהייתה הצעירה ממנו בשש-עשרה שנים. לאחר המלחמה סופחה ווהלין לפולין והחלו פרעות ביהודי האזור.
בשנת 1921 עלו לארץ ישראל חיים, אשתו ששינתה את שמה לדינה, ובנם בן השנה שמעון שנקרא על שם סבו מצד אביו. בתחילה התגוררו חיים ומשפחתו בבית הוריו בפתח-תקווה, וד”ר יזרעאלי החל לעבוד כרופא ברמלה.
שותפו במרפאה היה ד”ר משה ישראלית ובמרפאה טופלו פועלים יהודים וערביי הסביבה. חיים החל לפעול לקירוב הלבבות בין היהודים והערבים ולהגדלת הישוב היהודי. בסוף שנת 1923 עברו חיים ומשפחתו לעזה, וגם בעזה פעל ד”ר יזרעאלי לקירוב לבבות בין הישוב היהודי הקטן והרוב הערבי הגדול.
בעזה נולדה בתם אביגיל, שקיבלה מאביה הציוני שם עברי מהתנ”ך. כאשר שמעון הגיע לגיל בית-ספר עברו חיים, דינה והילדים להתגורר בבאר טוביה. ד”ר יזרעאלי קבל משרת רופא במשכורת קטנה מטעם ‘הדסה’, והחל גם לטפל בערביי הסביבה.
באותה תקופה התפרנסו תושבי באר טוביה בעיקר מגידולי בעל. לרוב הם גידלו חיטה, שהייתה נמכרת בעודה בגורן לערביה שהייתה מעין אפנדית. כאשר ד”ר יזרעאלי הגיע למושבה הוא יזם קשר עם בנק ‘הלוואה-וחסכון’, שעמיד לרשות האיכרים אשראי ומימון, ושיחרר אותם מהתלות הכלכלית באפנדית.
משפחת יזרעאלי התבססה ורכשה בית ונחלה של 75 דונם בבאר טוביה. ד”ר יזרעאלי פתח בבית מרפאה עם דלת כניסה נפרדת, תלה שלט ובראשו נכתב בעברית ד”ר ח. יזרעאלי . ומתחת משמאל באנגלית DR. MED. H. ISRAELI ומימין כך בערבית. הערבים, כיהודים היו באים, יושבים על המדרגות ומחכים לתורם. הדוקטור התעניין בעיקר במחלות עיניים – גרענת, וטרכומה. פעם בשבוע הושמע צלצול מחישוק הברזל שהיה תלוי על עמוד, מעין פעמון –וכל הילדים באו לטיפול עיניים במרפאה. הטיפול כלל טיפות ומשחה.
בנוסף לעבודתו כרופא התמסר ד”ר יזרעאלי לנחלתו הקטנה. הוא הצליח לפתח את המשק, השביח את האדמה, הוסיף מבנים, טיפח פרות, נטע גן עצי פרי, וגידל עופות יונים. הוא השתלב בחיי המושבה, התמנה כחבר קבוע במועצה ובוועד, ופעל להיטיב את מצב המושבה.
בבאר-טוביה נולדה הבת שרה, שנקראה על שם סבתא של דינה. המשפחה שכרה את שירותיה של ערביה בשם זינב שעזרה לדינה לטפל בתינוקת ובאחותה אביגיל. “היא אהבה אותנו מאוד ואותי במיוחד”, סיפרה שרה. “לאמא לא היה כוח. אפילו פרימוס היא לא ידעה להפעיל. גם בפולין הייתה להם משרתת למרות שהיא לא באה מבית עשיר. ככה היה נהוג אצל היהודים”.
“לא היה כסף, אבל היה אוכל ולא היה רעב” המשיכה וסיפרה שרה. “אכלנו את מה שגידלו בעונה. בעונת בקיץ הכינו ריבה מענבים בלי סוכר. היינו תקועים באמצע בין בית-דאראס, סאוואפיר וקסטינה. לא היה כביש אלא דרך עפר, שעליה היינו שוכבים כדי לשמוע אם המכונית של אבא מגיעה”.
לד”ר יזרעאלי הייתה מכונית פורד, אותה הניעו עם מנואלה. את המכונית נהג יהודי מיפו בשם ציון, שדיבר ערבית שוטפת, ויחד עם ד”ר יזרעאלי, שהיה הרופא היחידי בכל אזור הדרום, הסתובב בכפרי האזור וטיפל בכפריים הערבים, שרחשו לו כבוד וחיבה.
“אבא ידע ערבית. האמין שצריך לחיות ביחד עם הערבים כי אין מנוס. אבא חשב שאפשר ללמוד מהערבים הרבה על רפואה טבעית, מה כדאי לאכול, ואיך נכון להתלבש” סיפרה שרה. “הוא היה גבר יפה שנהג ללבוש חליפה לבנה, ולחבוש כובע קש או פקק, כמנהג האירופאים שהתגוררו במזרח באותה תקופה”.
ד"ר יזרעאלי – הקורבן הראשון בפרעות תרפ"ט בבאר טוביה
בקיץ תרפ”ט התגוררו בבאר-טוביה עשרים ושמונה משפחות שמנו מאה ותשע עשרה גברים נשים וילדים. ההסתה נגד היהודים ונגד ההתיישבות היהודית גברה. העיתונים הגיעו לבאר טוביה בדרך כלל באיחור של כמה ימים, והחדשות זרמו משמועות. זינב, המטפלת של הבנות, סיפרה לבני הזוג יזרעאלי, שהמצב מתחיל להיות מתוח, ושהשבאב מוסתים. גם הד”ר יזרעאלי הרגיש בשינוי, ולמרות שהיה מוכר ואהוד, הוא ומכוניתו נרגמו באבנים בצומת מסמייה. “אם כבר זורקים אבנים עלי – זה סימן רע” אמר הד”ר למשפחתו.
עם התגברות המתיחות בחודש אב, העבירו את ארגז הנשק לבית משפחת יזרעאלי. את הארגז הנעול סיפקה לישוב המשטרה הבריטית. היו בו רובים ותחמושת, ומותר היה לפתוח אותו רק בשעת חירום. באחד הימים הגיעו לבית יזרעאלי שני שוטרים, אחד אנגלי והשני ערבי, והודיעו שהם באו לקחת את הארגז למג’דל, עיירת המחוז, וזאת “כדי שלערבים לא תהיה סיבה להתנפל על הישוב”. דינה, שגילתה אומץ לב ותעוזה, התיישבה על הארגז והודיעה לשוטרים: “את הארגז אתם לוקחים רק עם הגופה שלי”. מאחר ולשוטרים היה אסור לגעת באשה הם הסתלקו וארגז הנשק נשאר במושבה.
ביום ששי 23 באוגוסט זינב הזהירה את המשפחה שהשבאב, ובו אחיה וחבריו, מתכוננים לתקף את המושבה. מכוניות ערביות עברו בביטחון דרך המושבה עשרות פעמים במהלך היום, והסיתו כנגד היהודים בכפרים הסמוכים.
לעת ערב התכנס וועד הישוב לדון במצב. איש מהם לא העלה על דעתו שהמצב רציני ולכן הם החליטו להתאסף מחר. צעירי המושבה נשארו ערים כל הלילה ושמרו. לרשותם עמד רק רובה צייד אחד שהיה ברישיון אצל משפחת ולדר.
בשבת אחרי הצהרים הגיע אל המושבה ערבי עם חמור והביא מן הכפר בטניה את החפצים של ה’נוקטה’, תחנת המשטרה הבריטית. על-פי פקודה שהגיע מהמפקדה הבריטית בעזה עברה התחנה למושבה, כדי להגן עליה מהתנפלות הערבים. אל המושבה הגיעו 5 שוטרים ערבים. שלושה מהם היו רוכבים מזוינים, ושנים שוטרים רגליים ללא נשק.
במוצאי-שבת התאסף שוב הוועד לטכס עצה. ברור היה לכולם כי על השוטרים הערבים אי-אפשר לסמוך. הוצע לנסוע לעזה ולדרוש מהבריטים שישלחו שוטר יהודי. הוצע גם לנסוע לגדרה ולרחובות ולהודיע על המצב. לבסוף הוחלט לחכות למחרת בבוקר “עד בוא האוטו של גדרה הבא כל בוקר”.
“ביום ראשון בבוקר בא אלינו ערבי, אחד ממכרינו מהכפר בית-דאראס, וסיפר כי באו אליהם אפנדים בשני אבטומובילים, ומדברים על ליבם לעלות על המושבה, אולם הם אינם נשמעים להם”. העידה מאשה כהן מתושבי המושבה.
אל המושבה הגיע גם בדווי, מידידיו של הרופא, וסיפר שמכוניות עם אפנדים ערבים מסיתים, מספרים שהיהודים התקיפו את מסגד עומר בירושלים ויש הרוגים, ומשדלים את תושבי הכפרים לצאת ולתקוף את המושבה.
האוטו מגדרה לא הגיע באותו היום, וועד המושב שוב התכנס. ד”ר יזרעאלי חזר והציע את האוטו שלו לנסוע, בלוויית שוטר מזוין וראש הוועד יצחק גנין, אל מושל עזה, ולבקשו כי יישלח למושבה שוטר או שניים יהודים. לבסוף החליטו, כי מוטב לנסוע קודם לגדרה, ולהתחקות על המצב שם. שני אנשים נסעו באוטו לגדרה. ליתר בטחון שלחו גם את אחד מבני האיכרים, יחד עם שוטר, אל המושל במג’דל, לבקש ממנו עזרה. אלא שהמושל האמין לשוטר, שאמר שהכל שקט, גער בשליח, ושלח את שניהם חזרה בידיים ריקות.
הבוקר היה מתוח אך שקט. פועלים ערבים הגיעו לעבוד במושבה, ואל המרפאה של ד”ר יזרעאלי הגיעו חולים ערבים. לקראת השעה 11:00 בא למושבה ערבי מבית-דאראס והודיע לפועלים הערבים שיעזבו תיכף ומיד את המקום כי פורעים ערבים ממג’דל וחמאמה מתכוונים לתקוף את המושבה.
ממגדל המים נצפו על הגבעות סביב נערים ערבים במדי צופים מאותתים סימנים בדגלים. נראו גם רוכבים שהעבירו פקודות מקבוצה לקבוצה. נראתה גם תנועת מכוניות שהזרימו עוד אנשים וציוד להמון שהחל להקיף את המושבה. לפתע זיהו התצפיתנים מחנה משולהב נושא דגלים המתקרב אל המושבה. שני שוטרים רכבו אליהם, ובשובם הם אמרו, כי אמנם המחנה צועד לעבר המושבה, אך זה “לא נורא”.
סביב השעה שתים-עשרה נשמעו מהצד הדרומי של המושבה צעקות: “התנפלות”. תצפיתנים סיפרו שבאו ערבים והזהירו שבאים לשחוט את היהודים. המון רב נראה מתקרב מצד בית-דאראס. היו שם שודדים ידועים ופלחי הסביבה, שהוסתו להחריב את המושבה. בין המתנפלים היו ערבים וערביות שעבדו במשקי האיכרים. היו גם שתי משאיות. אחד השוטרים יצא לעצור בעדם ולא חזר. ההמון התקרב. שוטר שני יצא וחזר. הפורעים המשיכו להתקרב לעבר למושבה.
תושבי המושבה שאלו את מפקד ה’נוקטה’ האם לפתוח את ארגז הנשק לשעת החירום, אך הוא עצר בעדם. מרחוק נראו שוב שתי המשאיות. השוטרים עם הרובים מהרו אליהם, ובשובם סיפרו כי המשאיות הביאו חיטה ודורה.
לבסוף החליטו התושבים לפתוח את ארגז הנשק והתחמושת, אך אז חשכו עיניהם. הם חשבו שבארגז יש שנים-עשר רובים, אך היו בו רק חמישה רובים וכאלף כדורים. “הרובים היו מלאי גריז, והיה צריך לנקות אותם. הכדורים היו דבוקים אחד לשני בגלל חלודה. הרופא, ד”ר יזרעאלי שהבין בכימיה אמר לשטוף את הכדורים בחומצה וזה באמת הצליח”, סיפר אשר גנין
אברהם ולינסקי לקח את המכונית היחידה שהייתה בכפר, זו של הרופא חיים יזרעאלי ונסע לרחובות כדי לקנות חומצת מלח איתה ניקו בנות המושבה את כדוריהם של חמישה רובים ישנים שהיו מלאים בחלודה. לא כולם ידעו להשתמש ברובים, וד”ר יזרעאלי, ששירת בצבא הצאר, לימד אותם להשתמש בנשק.
שהפורעים התקרבו, ירו התושבים באוויר והערבים נסוגו מעט אחור. השוטרים שוב יצאו, לעבר הפורעים, וחזרו ואמרו שהפורעים לא יתקרבו יותר.
בינתיים שבו השליחים שיצאו בבוקר לגדרה ועדכנו שגדרה לא תוכל לעזור, היות וגם מצבם רע. נתנו סוס לשוטר מה’נוקטה’, שירכב לאשדוד ויודיע על המצב למג’דל ולעזה.
הפורעים חזרו להתקרב, והמגינים בעלי הרובים יצאו לקראתם, עמדו בקצה המושבה ולא נתנו להם להיכנס. הפורעים פנו לעבר השני, אולם נהדפו גם משם. הפורעים עדין לא ירו, אבל צעקות וקריאות משולהבות נשמעו. ד”ר יזרעאלי, עמד בראש ההגנה, ועודד את המגינים.
הפורעים התקרבו לגדרות המושבה, ובני המושבה שהיו מפוזרים בשלוש אורוות, התבקשו להתאסף לאורווה אחת. בשעה שלוש אחרי הצהרים כשלושים פורעים ניסו לחצות את הגדר מן הצד הצפוני של המושבה. השוטרים שנגשו לפזר אותם, ולא הצליחו.
אחדים מהמגינים החלו לירות יריות מגן, והפורעים נסוגו. אחד הפורעים נפצע ברגלו, כפי הנראה על ידי אחד מחבריו. השוטרים רכבו אל הפצוע ובשובם, דרשו בכעס שהרופא ילך אתם לחבוש את הפצוע. הרופא מילא את תפקידו ואפילו הציע להוביל את החולה ליפו במכוניתו רק שיגיד את שמו. חבריו של הפצוע סירבו למסור את שמו, וחסמו את את דרכו של הרופא, תוך שהם מאיימים עליו במקלות. הרופא חולץ בעזרת השוטר, והפורעים לקחו אתם את הפצוע והתפזרו בשדות הדורה כדי להקיף את המושבה משלושת עבריה.
השליחים שיצאו לרחובות שבו ומסרו כי גם רחובות לא תוכל לתת כל עזרה. עד שעה חמש אחרי הצהרים התרכזו הערבים בסביבות המושבה והתכוננו להתקפה. המושבה שקטה לשעות אחדות וד”ר יזרעאלי שלח את כולם לנוח ולאכול.
בשעה חמש אחרי הצהרים החלה ההתקפה מדרום על המושבה. הערבים חגו מסביב למושבה, והחלו מתקרבים אל הגדרות בטבעת ההולכת ונסגרת. קבוצה אחת פרצה ממערב בצעקות “עליהום, עליהום”. נשמעו יריות, וקבוצה של ארבעה ערבים הגיעה לגורן והציתה אותו. השוטרים עמדו מרחוק וניסו לפזר את ההמון בצעקות. השוטרים אסרו על המגינים היהודים לירות, בטענה שהם קיבלו פקודה שאסור לירות.
לעת ערב התכנסו הנשים, הזקנים, החולים והטף באורווה של האלמנה דבורה קורובקוב לבית לוין, שהיה מבנה אבן עם דלתות ובריח וגג רעפים. ד”ר יזרעאלי נשבע לאשתו שאת הכדורים האחרונים הוא ישאיר בשבילה ובשביל ילדיהם, שלא יתעללו בהם הערבים ולשאר הנשים אמר: “אנחנו לא נמכור אותכן בזול”.
היו איכרים, שאיחרו להימלט לאורווה, והותקפו במקלות ובסכינים בידי הפורעים הערבים שהשתוללו ברחבי המושבה. שרגא פייבוש כהן כבן ששים, ממייסדי המושבה נפצע מסכינים, כאשר עבר את הרחוב מחצרו לאורווה. הרשיל רוזין לא הוכנס לאורווה, מאחר והיה לא שפוי, התנהג בצורה מוזרה, ולפעמים היה אלים והשתולל.
המגינים נסוגו אל חצר ביתה של דבורה, סגרו את השער והתבצרו באורווה. כעשרה מצעירי המושבה ארגנו את הגנת המקום. במקום שררו סדר מופתי ומשמעת. כולם צייתו לפקודות. לכל אחד מהמבוגרים נתנה את חפירה, העמידו אותם סמוך לדלת האורווה והורו להם לחבוט בראשו של כל מי שינסה להיכנס. בעליית הגג הוצבו שני בחורים להגן על שני השערים מהמון המתנפלים ואחד כתצפיתן.
הנהג של ד”ר יזרעאלי, שהיה דובר ערבית, נשלח ברכב עם שוטר מזוין למג’דל בכדי לדווח על המצב ולוודא שהשוטר מוסר לקצין במג’דל תמונת מצב מדויקת. שני השוטרים האחרים ברחו מפחד ההמון והסתתרו במחסן.
התוקפים נכנסו למושבה, בצעקות “עליהום” ו”איטבח אל-יהוד”. הם פרצו אל הבתים הראשונים, ניפצו את הזגוגיות ועטו על השלל בית אחר בית. אל הביזה הצטרפו נשים וילדים, שבזזו את כל מה שיכלו לשאת – ריהוט, כלי בית, בגדים, וחיות משק. הפורעים החלו שולחים אש בבתים. ענני עשן מלאו את המושבה ושלהבו את הפורעים שצווחו וצרחו ברחובות המושבה. הפורעים הערבים ניסו להתקרב ולפרוץ לחצר האורווה, אולם המגינים ירו דרך אשנבים בגג אל כל הקרב אליה. מספרים כי אהרון כהנסקי ירה מאחד הרובים הממשלתיים והרג יותר משלושים ערבים.
ד”ר יזרעאלי, שלמעשה פיקד על כל השומרים והמגינים, יצא לסייע גם לפורעים וחבש פצועים ערבים, שהכירו אותו ולא פגעו בו. כאשר הוא חזר לאורווה, סמוך מאוד לשער החצר, הוא נורה ונהרג. מגינים שהיו במקום טענו שיזרעאלי נורה בידי השוטרים. -“מפקד השוטרים הוא שירה ברופא”, טען שכנא אייזנשטט, שראה במו עיניו כיצד ירה השוטר בד”ר יזרעאלי. חברו ולינסקי ידע לספר כי שני השוטרים היו אלו שהרגו את הרופא. “רק לשני השוטרים היה נשק חם. הם ירו בו ממקום המסתור שלהם”.
מותו של הרופא נודע לרעייתו דינה מייד, אך היא כבשה את דמעותיה כדי שלא לרפות את ידי המגינים. השוטרים הערבים שחזרו ירו ופצעו את האיכר ליב פפר בבטנו. ובריחוק מה נרצח בבית הכנסת הרשיל רוזין. אחר ששחטו אותו, עטפו את גופתו בגוויל של ספר-תורה ושרפו את גופתו.
בהמות העבודה השדודות נרתמו לעגלות, בעזרתן העבירו הפורעים את הביזה יחד עם הרוגיהם ופצועיהם. את הפרות שלא יכלו להוציא מן הרפתות הם שחטו והעמיסו על העגלות. כל בתי המושבה נשרפו עד היסוד .
הנהג של ד”ר יזרעאלי הגיע למג’דל וסיפר על המתרחש. מפקד המחוז, קצין ערבי בשם מוסטפה סעיד חסן, יחד עם מספר שוטרים הגיעו בחצות לילה לבאר-טוביה. בשעה שהקצין והשוטרים הגיעו למושבה, נמצאו בה עדיין כמה פורעים שהיו עסוקים בביזה. הקצין הודיע לנצורים שהוא רק בא לראות מה קורה ואינו יכול להישאר. ברוב חוצפתו הוא דרש את הנשק אך לא קיבל.
בשעת לילה מאוחרת הגיעו אל המושבה קצין המשטרה הבריטי ליבס וחיילים בריטיים, הם אמרו כי יישארו במקום עד עבור הסכנה. עם שחר שלח הקצין הבריטי את הנהג מחופש בבגדי שוטר עם שוטר מזוין לתחנת אשדוד להזעיק עזרה מהצבא הבריטי בעזה. השניים חזרו והודיעו שבשעה 10 בבוקר יישלחו מכוניות לחילוץ הנשים והילדים.
עם אור היום הפורעים הערבים חזרו להתנפל על המושבה למגינים חסרו כדורים והמצב החמיר. בשעה שמונה נראה אווירון בשמים. לאחר שנורו נורים לסימון, המטוס התחיל יורה בתוקפים במכונת ירייה, והם החלו לברוח. המטוס חג שלוש פעמים מעל ראשי הפורעים הערבים, ירה, זרק שתי פצצות על הגורן והסתלק.
בשעות הצהרים הגיעו לבאר טוביה שתי משאיות, החלו להעמיס את הנשים, הזקנים והטף, שהיו מרוכזים באורווה. הניצולים הוסעו בחוסר כול לרחובות. ליד הכפר מרר רדפו אחריהם ערבים במקלות וזרקו עליהם אבנים. הקצין הבריטי עם חייליו יצאו מהמכוניות, ירו בהם, הרגו מהם והבריחו אותם. גם על יד עקיר ניסו להתנפל על הניצולים, אולם יריות החיילים הניסו אותם.
“אחרי גדרה, ליד מרר, המכוניות ירדו פתאום מהכביש והיו המון ערבים סביבנו” סיפרה אחת הניצולות. “היה פיצוץ והמכוניות חזרו לכביש ונסענו לרחובות. רק אחרי זמן סיפרו לי שזה היה מארב. הנהג היה ערבי הוא שהוביל אותנו לטבח מתוכנן. המזל היה שהשוטר האנגלי, שהיה הממונה על ההוצאה מבאר-טוביה, הבין מייד במה מדובר, זרק רימון, איים על הנהג בנשק והכריח אותו לנסוע חזרה לכביש ולרחובות – ככה ניצלנו”.
“ברחובות כבר חיכו לנו עם כדי חלב קר ומים קרים וכיכרות לחם טרי ועגול וענבים” סיפרה שרה ביתו של ד”ר יזרעאלי. “היינו רעבים. לא אכלנו מאתמול. פליטים. משפחת לנדאו אספה אותנו אליהם, הם היו ידידים של אבא עוד מהתקופה שלמד רפואה בברלין. השאר שוכנו בבית-ספר ‘מזרחי’ שהיה ריק כי היה חופש גדול”.
120 ניצולי באר טוביה פגשו ברחובות את מפוני כפר-אוריה, שהגיעו מספר ימים קודם. “מר משה סמילנסקי היה ממונה עליהם” העיד דויד’קה פרס ממזכרת-בתיה. גם הנשים והילדים של קבוצת-שילר וחברי גבעת-ברנר שזה עתה עלו לאדמתם היו שם. כסגנו של סמילנסקי שימש גדליה בק. תושבי רחובות קיבלו את הניצולים באהבה, וסיפקו את כל צרכיהם.
חמישה בחורים נשארו במושבה השרופה בפקודת הקצין הבריטי עם אחד מחייליו ביניהם האורח נעמן סטבסקי, בנו של הסופר-הרפתן משה סטבסקי. מעט מהרכוש, שלא נשדד או נשרף, והבהמות שניצלו רוכזו בחצר האורווה והצעירים שמרו עליהם.
לפנות ערב באה דרישה מהצבא שגם הצעירים יעזבו את המושבה. לא הועילו כל הבקשות להישאר ולהגן על המעט שנשאר. ונאלצו להתפנות ולהשאיר את המעט בידי השוטרים הערבים. הבריטים הגיעו עם כמה טנדרים למושבה והצעירים עלו לתוכם והוסעו לגדרה. “קיבלנו פקודה לעלות על האבטומוביל. לא נתנו לנו לקחת מאומה מלבד הרובים. עלינו ונסענו, ערומים מכול יצאנו מהמושבה” סיפר אחד הצעירים.
“בהתנפלות על באר-טוביה השתתפו עשרה כפרים ערבים” דיווח הקצין אטקינס. לטענתו, “אנשי הכפר סאוואפיר לא לקחו חלק בהתנפלות”. את הרכוש הנותר העבירו הבריטים לשייח’ של סוואפיר כפיקדון.
גופות המתים הובאו לקבורה רק ביום רביעי, עשרה ימים אחר מותם. בליווי משמר בריטי קברו ביום ג’ כ”ט אב את שני הרוגי באר-טוביה, שהתגוללו כעשרה ימים בחצר האורווה. “אספו את גוויות המתים המרקיבות ועם חשיכה הובלו לבית-העלמין של המושבה” סיפר אחד מתושבי המושבה. “לאור פנסי המכוניות הורדו ההרוגים לקברם בארונות. אחד הצעירים אמר קדיש, ותפילת אל מלא רחמים נשא אחד מזקני המושבה. מלים מעטות חמות וכואבות אמר חבר לזכרו של ד”ר יזרעאלי. תם הטכס – נסתם הגולל”.
באר טוביה ננטשה ונחרבה. אחד התושבים שהגיע לאסוף את גוויות ההרוגים תיאר את מראות המקום: “לאורך הרחוב לוחות קרשים חרוכים משחירים, נפצי זכוכיות, גולי ספרי תורה שרופי הקצוות מקמטים, גלגל עגלה, כנף מכונה, תמונה משפחתית, מחברת תלמיד – כל אלה התגוללו פה ושם… פגר סוס מעלה ריח צחנה, גמל שרוף”.
“הכל הלך. אין אבא” סיכמה שרה ביתו של ד”ר יזרעאלי והוסיפה: “כשזינב באה לבקר אותי התחבאתי בארון הגדול, וסירבתי לצאת למרות שהיא התחננה ובכתה. אמא הסבירה לי שהיא לא אשמה בזה שאבא נרצח, שהיא טובה ואוהבת אותי, וביקשה אני אצא אליה כי היא זו שהצילה אותנו. אין ערבים רעים – מי שטוב טוב ומי שרע – רע. לא עזר כלום אני לא יצאתי ומאז לא ראיתי את זינב לעולם”.
לאחר הפרעות החלה פלוגה הצבא הבריטי לסרוק את הכפרים הערבים. נמצאו כמה פרות ופרדים ומעט מן החפצים השדודים שלא היה להם ערך רב. כאשר הצבא החל בחיפושים, גירשו הערבים מן הכפרים את הבהמות השדודות, ואלו הסתובבו בשדות בלי הבעלים.
בתחילת אוקטובר בקרו עורכי הדין מטעם ההנהלה הציונית ועיריית תל-אביב בכדי לעמוד את היקף הנזקים. התברר שהנזק בבאר-טוביה עלה על ארבעים אלף לא”י. כל משפחה קיבלה פיצוי בסך 250 לירות מצריות ממשלת המנדט לצורכי שיקום.
המשטרה הבריטית עצרה חלק מהפורעים וחלקם אף הועמד לדין. במשפט הפורעים הצביע שכנא אייזנשטט על השוטר שהרג את הרופא בדם קר. השוטר הערבי התעלף ונלקח למאסר.
הסוכנות היהודית קנתה מתושבי המושבה את אדמתם. קבוצה של אנשי “השומר”, רובם מוותיקי תל-חי ובהם רבקה, אלמנתו של יחזקאל ניסנוב, הקימו בי”א באדר, תשע שנים לאחר מאורעות תל-חי מושב עובדים בשם באר-טוביה. היה זה היישוב היהודי הדרומי ביותר בארץ ישראל באותה עת.
בשנות ה-40 חזר משה סטבסקי להתגורר במושב באר-טוביה. סטבסקי סבב בכפרי הערבים כקניין תבואות ולמד את אורחות חייהם. בתקופה זו פרסם את ספריו ‘בן השמן מבגדד’ ו’הכפר הערבי’ המתארים את הפולקלור וההווי הערבי. יש וחתם בשמו הספרותי אבו נעמן כמנהג הערבים. מספרים כי משה עברת את שמו מסטבסקי לסתוי מאחר ואחד החשודים ברצח חיים ארלוזורוב נקרא סטבסקי.